Középfokú szaknyelvvizsga témakörök (2009)
1. Európai integráció
• Általános tudnivalók (létrehozásának céljai, bővítési hullámok)
• A Monetáris Unió (célok, tagsági kritériumok, tagországok)
• Az EU tagság előnyei, a tagországok közötti problémák, egyes országok távolmaradásának
okai
2. Globalizáció
• A globalizáció jellemzői, előnyei és hátrányai
• A multinacionális vállalatok
• A globalizáció ellenes mozgalmak céljai
3. Piac és gazdaság
• A piac szabályozó szerepe a gazdaságban
• Fontosabb piacgazdasági modellek (pl. japán, amerikai modell)
• A magyar piac jellemzői, változásai, fogyasztói magatartások és szokások
4. Munkaerőpiac
• A magyar munkaerőpiac jellemzői
• A munkahelykeresés folyamata (módjai, csatornái, állásinterjú)
• A munkaerő mobilitásának kérdései az EU-ban és Magyarországon
5. Adózási rendszerek
• Az adózás szerepe az állam szempontjából,
• Főbb adónemek (direkt és indirekt adók)
• Az adózás átláthatósága, adófegyelem, adócsalás
6. Környezetvédelem
• Globális fenyegetések (felmelegedés, ózonlyuk, víz-levegő-talaj-zajszennyezés)
• Energiaproblémák, alternatív energiaforrások (víz, szél, geotermikus energia, biomassza)
• A hulladékok problémája (mennyiségük, tárolásuk, újrafelhasználásuk, veszélyes
hulladékok)
8
7. Vállalkozási formák
• Magyarországra és a célnyelvi ország(ok)ra jellemző vállalkozási formák
• Fúziók és felvásárlások, multinacionális vállalatok
• Egy vállalat felépítésének bemutatása
8. Bankrendszerek
• A jegybank mőködése és feladatai
• A kereskedelmi bankok jellemzői
• Banki szolgáltatások az ügyfél szempontjából
9. Tőzsde, befektetések, pénzpiacok
• A tőzsde szerepe a gazdaságban
• A tőzsde mőködése
• Tőzsdei befektetések és befektetők
10. Nemzetközi kereskedelem
• Magyarország kereskedelmi kapcsolatai
• Magyarország és a célnyelvi ország(ok) közötti kereskedelmi kapcsolatok
• Kereskedelmi protekcionizmus (okok és eszközök)
11. Marketing
• A marketing (összetevői, fajtái, szerepe)
• A reklám (reklámcsatornák, reklámtechnikák)
• A reklám és a vásárló, a sikeres reklám
12. Telekommunikáció, Internet
• A telekommunikáció a XXI. században (szerepe a gazdaságban és a társadalomban)
• Elektronikus pénzügyi, kereskedelmi, stb. szolgáltatások
• A távmunka előnyei/hátrányai a munkaadó és munkavállaló szempontjából
13. A magyar gazdaság aktuális problémái
• Magyarország aktuális gazdasági helyzete, középtávú kilátásai
• Magyarország és a célnyelvi ország gazdasági kapcsolatai
• Magyarország, mint EU tagország
14. A célnyelvi ország(ok) gazdaságának aktuális problémái
• A célnyelvi ország(ok) aktuális gazdasági helyzete, középtávú kilátásai
• A célnyelvi ország(ok) kapcsolata az EU-val.
• A célnyelvi ország és Magyarország gazdasági kapcsolatai
15. Társadalom és gazdaság
• Az öregedő társadalom problémái
• Társadalmi egyenlőség, faji, nemi, életkor szerinti diszkrimináció a gazdaságban
• Szociális ellátó rendszerek (egészségügy, oktatás, nyugdíjrendszer)